Psychoterapia Adhd
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) objawia się w wyraźny sposób już pomiędzy 5 a 7 rokiem życia.
Główne grupy objawów:
Nadruchliwość
- dziecko ma bardzo dużą potrzebę ruchu
- jest niezdolne do pozostawania w miejscu przez dłuższą chwilę (np. chodzi po pomieszczeniu, wspina się na meble)
- wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających pozycji siedzącej
- często wykonuje nerwowe ruchy rąk, stóp lub „wierci się” na krześle
- nie umie bezczynnie odpoczywać
- niechętnie podejmuje zabawy wymagające spokojnego zachowania, bierności (nie potrafi w nich wytrwać)
- „biega jak nakręcone”
- często jest bardzo gadatliwe i nadmiernie hałaśliwe w zabawie
- ma trudność z zachowaniem spokoju podczas wypoczynku.
Impulsywność (niezdolność do powstrzymania się przed działaniem, łatwość ulegania impulsom)
- dziecko ma kłopoty z czekaniem na swoją kolej
- często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie dokończone
- często przerywa lub przeszkadza innym
- reaguje natychmiast, „bez zastanowienia”
- nie potrafi opóźnić reakcji do czasu, gdy będzie mogło wyrazić się w sposób akceptowany społecznie
- często przerywa, przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy)
- wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia norm społecznych
Zaburzenia uwagi
- dziecko nie potrafi skoncentrować się na wykonywaniu czynności (lekcje szkolne, gry, inne zadania)
- nie potrafi skupić się na słuchaniu (zachowuje się jakby nie słuchało)
- popełnia błędy wynikające z niedbałości
- często nie stosuje się do instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych oraz wypełnianiem codziennych obowiązków, choć rozumie polecenia i nie buntuje się przed ich wykonaniem
- ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy
- opóźnia lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego (np. odrabianie zajęć domowych)
- często gubi rzeczy potrzebne do pracy lub zabawy, np. przybory szkolne, książki
- łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców
- często zapomina o codziennych obowiązkach
U dzieci w wieku przedszkolnym można zaobserwować nadruchliwość oraz impulsywność, natomiast nie są jeszcze wyraźne zaburzenia uwagi (zwykle objawy z tej grupy silnie ujawniają się już po rozpoczęciu nauki szkolnej). W przypadku występowania wyżej wymienionych objawów warto skorzystać z pomocy psychologa dziecięcego.