Psychoterapia Adhd

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) objawia się w wyraźny sposób już pomiędzy 5 a 7 rokiem życia.

Główne grupy objawów:

Nadruchliwość

  • dziecko ma bardzo dużą potrzebę ruchu
  • jest niezdolne do pozostawania w miejscu przez dłuższą chwilę (np. chodzi po pomieszczeniu, wspina się na meble)
  • wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających pozycji siedzącej
  • często wykonuje nerwowe ruchy rąk, stóp lub „wierci się” na krześle
  • nie umie bezczynnie odpoczywać
  • niechętnie podejmuje zabawy wymagające spokojnego zachowania, bierności (nie potrafi w nich wytrwać)
  • „biega jak nakręcone”
  • często jest bardzo gadatliwe i nadmiernie hałaśliwe w zabawie
  • ma trudność z zachowaniem spokoju podczas wypoczynku.

Impulsywność (niezdolność do powstrzymania się przed działaniem, łatwość ulegania impulsom)

  • dziecko ma kłopoty z czekaniem na swoją kolej
  • często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie dokończone
  • często przerywa lub przeszkadza innym
  • reaguje natychmiast, „bez zastanowienia”
  • nie potrafi opóźnić reakcji do czasu, gdy będzie mogło wyrazić się w sposób akceptowany społecznie
  • często przerywa, przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy)
  • wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia norm społecznych

Zaburzenia uwagi

  • dziecko nie potrafi skoncentrować się na wykonywaniu czynności (lekcje szkolne, gry, inne zadania)
  • nie potrafi skupić się na słuchaniu (zachowuje się jakby nie słuchało)
  • popełnia błędy wynikające z niedbałości
  • często nie stosuje się do instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych oraz wypełnianiem codziennych obowiązków, choć rozumie polecenia i nie buntuje się przed ich wykonaniem
  • ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy
  • opóźnia lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego (np. odrabianie zajęć domowych)
  • często gubi rzeczy potrzebne do pracy lub zabawy, np. przybory szkolne, książki
  • łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców
  • często zapomina o codziennych obowiązkach

U dzieci w wieku przedszkolnym można zaobserwować nadruchliwość oraz impulsywność, natomiast nie są jeszcze wyraźne zaburzenia uwagi (zwykle objawy z tej grupy silnie ujawniają się już po rozpoczęciu nauki szkolnej). W przypadku występowania wyżej wymienionych objawów warto skorzystać z pomocy psychologa dziecięcego.